Advisory board på besøg med gode råd og konkrete forslag

Healths internationale advisory board besøgte fakultetet i november. På dagsordenen var tværfaglighed, erhvervssamarbejde og evaluering af forskningskvalitet. Men også gode råd og strategiske diskussioner blev der plads til på det to dage lange besøg.

Et tætpakket program lå klar, da medlemmerne af Healths advisory board samledes for at rådgive ledelsen og de enkelte institutter.

Panelet består af 21 forskere og forskningsledere fra uddannelsesinstitutioner i Storbritannien, Norge, Sverige, Serbien, Frankrig, Tyskland, Belgien, USA og Danmark. Advisory boardet besøger fakultetet hvert andet år. I år var erhvervssamarbejde, forskningsevaluering og tværfaglighed de tre hovedemner, men de to dages møde gav også mulighed for at nå omkring mange andre vigtige temaer, fortæller dekan Anne-Mette Hvas:

”Det har været meget givende at have advisory boardet på besøg. Det er en unik mulighed for at sparre med dygtige kolleger fra andre forskningsintensive universiteter i Europa. Vi bliver bekræftet i, at der er nogle ting, som vi gør rigtigt godt og andre ting, hvor vi stadig kan udvikle os og blive endnu bedre. Blandt andet blev det understreget, at vi fortsat skal styrke rammene for et godt tværfagligt forskningssamarbejde, både internt og med eksterne partnere.”

I 2024 skal Health lave en større forskningsevaluering. Hvordan det kan gribes an, blev også diskuteret på en af programmets workshops. Her var rådene blandt andet at fokusere på visionerne for fremtiden, kommunikere om processen, dens formål og klarlægge et tidsperspektiv. Med hensyn til de tværfaglige samarbejder blev det understreget, at det er vigtigt også at tænke udenfor fakultetets egne mure, og samarbejde med for eksempel ingeniører, matematikere eller filosoffer, hvor det kan give værdi.

Ros og råd til institutterne

I løbet af besøget blev advisory board-medlemmerne hver parret med et institut, som de fik lejlighed til at besøge og give konkrete råd og input. Her er nogle af hovedpointerne fra advisory boardets input.

Institut for Biomedicin

• Er der nok sammenhæng mellem bachelor- og kandidatdelen af medicinuddannelsen? Hvis man ser på studieordningen, virker det meget opdelt.
  • Pas på med at gå efter en innovationsbygning, hvis det betyder, at de øvrige miljøer drænes for kreativitet. Innovation bør tænkes ind i alle forskningsmiljøer og uddannelser.
  • Har I tiltrækkeligt incitamenter i forhold til undervisning? Hvordan sikrer i at VIPerne prioriterer – og bliver anerkendt for - det område?

Institut for Klinisk Medicin

• Rekruttering er en stor udfordring med tanke på fx diversitet og aldersfordelingen for instituttets videnskabelige medarbejdere.
  • Lægeuddannelsen skal give studerende evnen til videnskabelig tænkning og tilgang til den foreliggende viden, og samtidig bibringe de studerende en række kliniske færdigheder der gør dem i stand til at varetage lægegerningen i klinik.
  • Det er vigtigt at fortsætte udvikling af forskningen ved de regionale hospitaler samt at styrke fokus på innovation og entreprenørskab.

Institut for Odontologi og Oral Sundhed (IOOS)

• Sørg for at sikre interdisciplinaritet også i uddannelserne
  • Skab de ledelsesmæssige og strategiske rammer, så forskningssamarbejde belønnes
  • Stor ros til ‘The Aarhus Model of Dental Education’ – også til hastigheden af implementeringen.

Institut for Folkesundhed

• Vi skal i højere grad bringe instituttets faglige diversitet i spil. Den er en styrke.
  • Vi skal udvikle flere samarbejdsmuligheder internt på instituttet.
  • Vi skal arbejde mod fælles mål og tilføre arbejdet mod disse mål ekstra ressourcer.  Det kunne fx være arbejdet med de store fonds- eller EU-ansøgninger.

Institut for Retsmedicin

• En metode til formulering af retsmedicinske forskningsspørgsmål opstår igennem de sager, som giver anledning til undren, fordi de ikke umiddelbart kan løses med vores nuværende viden og metoder.
  • Opbygningen af en velfungerende samarbejdsorganisation mellem de retsmedicinske institutter og dets samarbejdspartnere bør i højere grad end i dag inkludere anklagemyndigheden, som er de egentlige aftagere af retsmedicinske erklæringer.
  • Persondataretslige problemstillinger fortolkes og håndteres meget forskelligt i EU landene på trods af at vi alle er underlagt samme lovgivning.

Fakultetsledelsen og institutterne vil nu arbejde videre med de mange input både inden for forskning, uddannelse og samarbejde. Healths Advisory Board besøger næste gang fakultetet i 2024.

Se medlemmerne af Healths Advisory Board