Årsmøde: Det Kardiovaskulære Netværk sætter fokus på ældre og skrøbelige patienter

Den 28. oktober 2024 inviterer Det Kardiovaskulære Netværk på Health til årsmøde og samler førende forskere, klinikere og beslutningstagere inden for kardiovaskulær forskning og behandling. I år har mødet et særligt fokus på behandling af ældre og skrøbelige patienter.

Mandag den 28. oktober 2024 inviterer Det Kardiovaskulære Netværk til Årsmøde.
Mandag den 28. oktober 2024 inviterer Det Kardiovaskulære Netværk til Årsmøde. Foto: AU Foto.

En session dedikeret til kardiovaskulær behandling af ældre og skrøbelige patienter indleder årsmødet i Det Kardiovaskulære Netværk. Det er et område, der i stigende grad tiltrækker sig opmærksomhed i takt med, at befolkningen ældes, og flere lever længere med kroniske hjerte-kar-sygdomme.

“Det er afgørende, at vi bliver bedre til at tilpasse vores behandlinger til den voksende gruppe af ældre patienter, som ofte har flere samtidige sygdomme,” udtaler professor Jens Cosedis Nielsen, der er forperson for Det Kardiovaskulære Netværk.

Deltagere til årsmødet kan blandt andet opleve et oplæg af lektor Catherine Hauerslev Foss om fordele og udfordringer ved skrøbelighedsvurderinger.

“Skrøbelighedsvurderinger kan være en hjælp til at skræddersy behandlinger for de mest udsatte patienter, men der er også en risiko for, at vurderingerne kan stå i vejen for den rette behandling, hvis ikke de bruges korrekt,” siger professor Thomas Maribo, der sammen med Christina S. Nielsen er moderator på sessionen om skrøbelighed.

Forperson for Det Kardiovaskulære Netværk, professor Jens Cosedis Nielsen, ser frem til en dag, hvor denne type spørgsmål bliver diskuteret åbent og ærligt:

“Vi står midt i en demografisk bølge, hvor flere og flere ældre lever med kroniske hjerte-kar-sygdomme, og ofte andre kroniske lidelser samtidigt. Det udfordrer os til at tænke nyt og blive endnu bedre til at individualisere vores behandlinger til den enkelte patient.”

Årsmøde i Det Kardiovaskulære Netværk.

Tid og sted: Mandag den 28. oktober 2024 kl. 15:00-19:00.

Palle Juul-Jensens Blvd. 11, 8200 Aarhus

Årsmødet foregår i auditoriet ”Verdensrummet” (indgang A) i Forumbygningen på Aarhus Universitetshospital.

Tilmeldingen er åben indtil den 10. oktober 2024, og programmet ligger på netværkets hjemmeside. Bemærk deadline for abstracts er 16. september.

Du kan læse mere om tilmelding eller se det fulde program her.

Flash Talks og Posters: Opfordrer yngre forskere til at deltage

En af de centrale ambitioner for årsmødet er at støtte fremtidens forskere. Derfor opfordrer professor Emma Börgeson, som er næstforperson for Det Kardiovaskulære Netværk, særligt ph.d.-studerende og postdocs til at deltage i årsmødet og ikke mindst til at indsende abstracts til flash talks og posters:

“Årsmødet er en fantastisk chance for at få sin forskning ud til en bredere kreds og samtidig modtage værdifuld feedback fra erfarne forskere. Vi håber at se mange spændende bidrag fra næste generation af kardiovaskulære forskere.”

De bedste bidrag bliver anerkendt med præmier under årsmødet, og målet er at give yngre forskere en værdifuld mulighed for at præsentere deres arbejde og netværke med erfarne kolleger. Deadline for abstracts er allerede den 16. september.

Et alsidigt program med nationale og internationale talere

Programmet byder desuden på en bred palet af emner inden for kardiovaskulær forskning. Dagens anden session dykker ned i de nyeste indsigter i muskelfysiologi og metabolisme ved kardiovaskulære sygdomme.

Her kan deltagerne i årsmødet se frem til et keynote-oplæg fra professor Matthew Stroud fra Kings College i London om kernemembranens rolle i kardiovaskulær udvikling og sygdom.

Derudover vil professor Lars Gormsen fra Institut for Klinisk Medicin præsentere den nyeste forskning inden for PET-afbildning af hjertets metabolisme, der kan revolutionere vores forståelse af sygdomsudvikling og behandling.

Dagen slutter med en reception, hvor der er rig mulighed for at netværke med kolleger og at diskutere forskningsidéer og potentielle samarbejder over et glas vin. Pauserne undervejs er også dedikeret til netværk og posterfremvisninger.

Netværkskoordinator Anja P. Einholm
Aarhus Universitet, Health – Fakultetssekretariatet