Aarhus-professor modtager europæisk hæderspris inden for stråleterapi

Klinisk professor Cai Grau, centerleder ved Dansk Center for Partikelterapi, er blevet tildelt den velansete ESTRO Breur Award som en anerkendelse for et betydeligt bidrag til arbejdet med europæisk stråleterapi.

Breur-prisen er den højeste ære, der kan tildeles et ESTRO-medlem og anerkender modtagerens store bidrag til europæisk stråleterapi. Foto: Jesper Grau Eriksen/Twitter

Breur-prisen blev officielt overrakt ved åbningsseancen til European SocieTy for Radiotherapy and Oncology (ESTRO)-kongressen, hvor klinisk professor Cai Grau fra Institut for Klinisk Medicin holdt den prestigefyldte Breur Award Lecture med titlen ”From innovation to action, together.”

Cai Grau har længe været en forkæmper for både nationale og internationale samarbejder inden for innovation, forskning og kliniske forsøg med stråleterapi. Han har spillet afgørende roller inden for ESTRO, herunder som formand for Health Economics Task Force, medlem af bestyrelsen og aktuelt medformand for det europæiske partikelterapinetværk i ESTRO.

”I min tale beskrev jeg nogle tydelige eksempler på, hvordan vi arbejder sammen på nationalt og internationalt plan for at skabe evidens for innovation inden for stråleterapi,” sagde Cai Grau.

Professoren har særligt spillet en afgørende rolle i at etablere solide samarbejder om forskning og implementering af protonterapi i Danmark.

Denne omtale er baseret på pressemateriale fra Aarhus Universitetshospital

DMSc, Klinisk professor Cai Grau