På dekanens bord: Vigtige indspark fra mine møder med professorerne

Da jeg tiltrådte som dekan, besluttede jeg som noget af det første at invitere mig selv på uformelt besøg hos professorerne på Health. Jeg ville gerne høre om rammerne for deres forskning; understøttelse, hindringer, ønsker.

På dekanens bord

”På dekanens bord” – en klumme i Inside Health

Kort efter et møde i Akademisk Råd, hvor vi bl.a. talte om medinddragelse, fik jeg en mail fra et af rådets medlemmer. Hun havde tænkt over vores drøftelser og foreslog, at jeg skrev direkte til medarbejderne på Health i fakultetets nyhedsbrev. På den måde kunne jeg informere om nogle af de initiativer, som aktuelt ligger på mit bord, så alle medarbejdere har mulighed for løbende at følge med i noget af dét, vi arbejder med på fakultetet.

Jeg synes, at det er en super god idé (tak for den!). Så det gør jeg fremover – én gang om måneden.

Jeg er ikke hele vejen rundt endnu, så jeg har fortsat glæden af at blive beriget med information og se alle de forskellige forskningsmiljøer.

Men når jeg skriver om professorrunden i min første klumme her i Inside Health, er det fordi, jeg gerne vil dele nogle af de input, jeg har fået fra de i alt 144 møder. Ikke alt kan blive nævnt, men alt er hørt og taget med ”hjem”.

Flere input gik igen. Rigtig mange var optaget af de lange ventetider hos AU’s Technology Transfer Office (TTO), som gennem de seneste år har forsinket vores forskningsprojekter og samarbejder. TTO har nu mobiliseret alle kræfter, og vi ser mod lysere tider – også i forhold til samarbejdet med Juridisk Kontor i Region Midtjylland.

Der er tydeligvis begejstring for fakultetets seks eksisterede netværk, men også ønske om opbakning til de mindre, uformelle netværk. Da flere rejste denne problemstilling, har vi i dekanatet startet et initiativ til at understøtte små, mere uformelle netværk, for vi vil gerne fremme samarbejde på tværs af fagligheder så meget som muligt.

Der var ligeledes et klart ønske om at styrke samarbejdet mellem grundforskning og klinisk forskning. Vi kommer til at diskutere i fakultetsledelsen, hvordan vi bedst kan gøre dette.

Med hensyn til vores uddannelser og undervisning har flere udtrykt ønske om bedre sammenhæng mellem bachelor- og kandidatdelen på medicinuddannelsen og et behov for akademisering af uddannelsen. Denne stafet har prodekan for uddannelse Lise Wogensen Bach fat i.

Der var mange flere indspark til, hvordan vi kan arbejde med at forbedre og udvikle rammerne for forskning – men også møder hvor f.eks. indsatsen for at mindske vores klimaaftryk blev stærkt udfordret – møder som gav et skub til, at vi som fakultet rykker mere og hurtigere også på denne dagsorden.

Professorrunden er næsten ved vejs ende. Fremover vil jeg invitere alle nyansatte professorer og lektorer med fuldtidsansættelse til et fælles intromøde. Både for at fortælle, hvem vi er som fakultet, og for at nyansatte allerede dér kan møde nogle af deres nye kolleger.

Næste introduktionsmøde er torsdag den 9. november 2023 – og det glæder jeg mig til.

Dekan Anne-Mette Hvas
Aarhus Universitet, Health