Velkommen til 951 nye studerende på Health

Studiepladserne er fordelt, og i alt har 951 studerende fået tilbudt en studieplads på Health. Igen i år er der fuldt optag på alle fakultetets uddannelser.

Overordnet set har 7612 ansøgere fået tilbudt en studieplads på Aarhus Universitet, hvilket er flere end nogensinde før. Foto: Marjun Danielsen, AU Foto.

Uddannelseschef Jeppe Norskov Stokholm ser særdeles positivt på årets optag og glæder sig især over, at så mange studerende har fået en plads på deres højst prioriterede uddannelse.

”Vi er på Health meget glade for, at vi igen i år har fuldt optag på alle vores uddannelser og kan tilbyde en studieplads til så mange nye dygtige og dedikerede unge mennesker, der ønsker at studere hos os. Mere end 95 % er blevet optaget på den studieretning, de allerhelst vil ind på, og det giver et rigtig godt udgangspunkt for at få et godt studieliv med gode resultater,” siger Jeppe Norskov Stokholm.

Uddannelserne i Odontologi, Medicin og Tandpleje er alle at finde på listen over uddannelser med de højeste adgangskvotienter på hele Aarhus Universitet på henholdsvis en 2. 6. og 8.-plads.

Overordnet set har 7612 ansøgere fået tilbudt en studieplads på Aarhus Universitet, hvilket er flere end nogensinde før. Fremgangen skyldes især de nye uddannelser i Viborg og øget optag på de engelsksprogede bacheloruddannelser, almen erhvervsøkonomi og en række STEM-uddannelser (naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik).

På Health er der i år sket en lille tilbagegang i ansøgere, der har fået tilbudt en studieplads på fakultetet set i forhold til 2023, hvilket ifølge Jeppe Stokholm ikke har den store betydning, eftersom der fortsat er fuldt optag på alle uddannelser.

Uddannelseschef Jeppe Norskov Stokholm
Aarhus Universitet, Administrationscenter Health