Tre Health-forskere skal skabe bedre rammer for psykiatrien

En pulje på 100 mio. kr. støtter 33 nye forskningsprojekter, der skal styrke en lang række områder inden for psykiatrien. Midlerne kommer fra Danmarks Frie Forskningsfond, og tre forskere på Health får del i bevillingerne.

De nye forskningsprojekter skal bl.a. være med til at sikre, at mennesker med psykiske lidelser modtager indsatser af høj faglig kvalitet og skal styrke forskningen i at forebygge og behandle mistrivsel og psykiske lidelser.

Tre forskere fra Health på Aarhus Universitet er blandt modtagerne i en ny runde bevillinger fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) til forskning inden for forebyggelse og behandling af psykiatriske problemstillinger som spiseforstyrrelser, psykiatrisk medicin under amning, depression og anvendelsen af tvang i psykiatrien.

Professor og overlæge Ole Mors fra Institut for Klinisk Medicin og Forskningsenheden ved Afdeling for Psykoser på Aarhus Universitetshospital står i spidsen for et projekt om selvskadende adfærd. Op til halvdelen af alle indlagte patienter i psykiatrien og på tværs af diagnoser har selvskadende adfærd, men det går ofte uopdaget hen. Ole Mors og kolleger har derfor udviklet et nyt interview, som undersøger selvskadens begyndelse, hyppighed, metoder og sværhedsgrad. Formålet med det nye forskningsprojekt er at undersøge validiteten af interviewet med målet om at forebygge kroniske, ressourcekrævende tilstande, forebygge selvmordsforsøg og reducere overdødelighed.

Adjunkt Anna Starnawska fra Institut for Biomedicin vil i et nyt projekt undersøge, hvordan miljøeksponeringer indvirker på udviklingen af psykisk sygdom hos børn. Det vil hun afdække ved at anvende nye bioinformatiske metoder på internationalt unikke epigenetiske data fra børn med høj risiko for at udvikle mentale lidelser.

Seniorforsker og ekstern VIP Zeynep Yilmaz fra Institut for Biomedicin og Center for Registerforskning skal studere sammenhængen mellem spiseforstyrrelser og metabolisme. Forløbsundersøgelser tyder på, at metaboliske faktorer tidligt har indflydelse på udvikling af spiseforstyrrelser, og projektet skal blandt andet analysere tusindvis af metaboliske markører og sammenligne profiler i spiseforstyrrelsespatienter med kontrolpersoner. Projektet kan have vigtige konsekvenser for at definere særskilte spiseforstyrrelsesundergrupper, der er præget af biologi ved fødslen.

Der er i alt indsendt 167 ansøgninger og uddelt forskningskroner til 33 projekter på universiteter og hospitaler i hele landet. De originale forskningsidéer har fået mellem 2,2 mio. og 4,3 mio. kr. hver, og forskningsprojekterne løber typisk over 3-5 år.