Stort tillykke til årets undervisere

De studerende har stemt, og prisen som Årets underviser 2023 er nu uddelt på fakultetets uddannelser til undervisere, som har gjort et ekstraordinært godt stykke arbejde i løbet af året.

Årets undervisere 2023 er nu kåret af de studerende. Æren tilfalder Rasmus Østergaard Nielsen, Sanne Molsen, Britt Hansen Bomberg, Karina Kambourakis Johnsen, Christian Bjerggaard Vægter og Jörg Krieger. Foto: Simon Fischel, AU Health. Genereret med Adobe Firefly.

Rundt omkring i Healths undervisningslokaler og auditorier står en lang række begavede undervisere klar til at fylde ny viden, kritisk tænkning og praktisk erfaring i rygsækken på fakultetets studerende. Og hvert år får de studerende lejlighed til at hylde de dygtige undervisere, som gør undervisningen ekstra interessant og vedkommende.

Årets undervisere er valgt af de studerende på de enkelte uddannelser, og ud over æren modtager underviserne også et diplom og en check på 5.000 kr.

Her er årets modtagere:

Årets underviser 2023

På Health vil vi gerne hylde de undervisere, der leverer noget ekstraordinært. Derfor har fakultetsledelsen på Health indført en undervisningspris til undervisere på fakultetet.

Det er de studerende på Health, der kårer årets underviser. De studerende vælger én prismodtager pr. studienævn. I studienævn med flere uddannelser kan prisen deles mellem flere undervisere.

For nogle er det første gang, æren tilfalder dem, mens andre har fået et skulderklap af de studerende før.

En af de undervisere, der har modtaget prisen flere gange, er Karina Kambourakis Johnsen. Hun kommer fra Brasilien, hvor hun har været tandlæge i mange år. Nu underviser hun studerende på odontologiuddannelsen i Aarhus.

”Jeg er meget glad og taknemmelig for at modtage prisen for andet år i træk. Jeg kommer fra Brasilien og har kun boet i Danmark i seks år, så jeg vil først og fremmest sige tusind tak til de studerende for, at de kan bære over med min tykke accent, griner Karina Kambourakis Johnsen og fortsætter:

”Jeg brænder meget for at undervise og prøver at gøre mit bedste for at give min viden og erfaring som tandlæge videre til mine studerende. Jeg er meget glad og taknemmelig for at høre, at de kan bruge de ting, jeg har undervist dem i. Det giver masser af energi og motivation til at blive endnu bedre”.

Hvis Karina Kambourakis Johnsen skal pege på en ting, som hun særligt har fokus på i sin undervisning, er det at skabe et rum, hvor de studerende har plads til at spørge om alt.

”Da jeg selv var tandlægestuderende, syntes jeg, det var ubehageligt at være bange for at spørge mine undervisere. Man er helt ny i faget, og man føler sig nogle gange dum, når der er ting, man ikke kan finde ud af. Så i min undervisning går jeg meget op i at skabe et trygt miljø, hvor de studerende kan komme til mig, uanset om de spørger om den samme ting for hundredende gang. Jeg tænker, at studerende, selv når vi er på universitetsniveau, sagtens kan føle sig små og uvidende i forhold til undervisere, som har været i faget i mange år og er så erfarne. Så jeg går meget op i, at de føler sig godt tilpas,” siger hun.

Undervisningsadjunkt og tandlæge Karina Kambourakis Johnsen
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed