Simon Dinitzen er ny chef for ph.d.-administrationen

Til august tiltræder Simon Dinitzen som funktionschef for ph.d.-administrationen på Health, Nat og Tech. Han har en juridisk baggrund, erfaring fra flere ledelsespositioner og glæder sig nu til at vende hjem til Aarhus og AU.

”Jobbet peger direkte ind i kernen af mine kompetencer, og arbejdet virker enormt meningsfuldt. Jeg ser ph.d.- og uddannelsesområdet som en hovedåre i samfundssystemet, og jeg er spændt på at bidrage til at gøre den administrative maskine på Aarhus Universitet så god og effektiv som muligt,” siger Simon Dinitzen.

Han tiltræder efter sommerferien jobbet som funktionschef for ph.d.-administrationen på Aarhus Universitet, hvor han får ansvar for ph.d.-området på både Health, Natural Sciences og Technical Sciences.

Vender tilbage til AU efter et årti

Simon Dinitzen er født i 1985 og har som indfødt aarhusianer, der er vokset op i Risskov, brugt det meste af sit liv i og omkring byen. Heller ikke universitetet er fremmed for den nye funktionschef, som i 2012 dimitterede fra Juridisk Institut.

”Jeg elskede studietiden og miljøet på universitetet, og jeg ser med stor glæde frem til at vende tilbage,” siger han.

Efter studiet arbejdede Simon Dinitzen bl.a. som fuldmægtig i Styrelsen for Patientklager, før han indtog ledende stillinger i både det private og offentlige erhvervsliv.

”Hvis man kigger på de tidligere jobs, jeg har haft, er det måske svært at finde en rød tråd. Man kan i hvert fald sige, at jeg aldrig har haft en karriereplan eller en minutiøs tilgang til, hvordan min karriere skulle flaske sig,” siger han og uddyber:

”I mange år var det min drøm at gå advokatvejen, men undervejs i min karriere er jeg skiftet over i ledelsessporet. Jeg passer i virkeligheden bedre ind i en rolle, hvor der er mulighed for at arbejde med mennesker og med at udvikle medarbejdere og dermed også mig selv,” siger Simon Dinitzen.

Simon Dinitzen

• 37 år gammel
  • Opvokset i Risskov
  • Uddannet cand.jur. fra Aarhus Universitet
  • Kommer fra en stilling som sekretariatschef i Minksekretariatet. Har tidligere blandt andet arbejdet som teamchef i Nævnenes Hus og som fuldmægtig i Styrelsen for Patientklager.
  • Bor i Skæring uden for Aarhus med sin kæreste og to børn på 9 måneder og snart 3 år. Dyrker desuden sport af alskens art og er lidt af en selvudnævnt grejnørd.

Skifter mink ud med ph.d.-studerende

Den nye funktionschef kommer senest fra en stilling som sekretariatschef i Minksekretariatet, som han har været med til at starte op fra bunden. Her har Simon Dinitzen været leder for to teamledere og cirka 15 medarbejdere, der i starten af 2023 udsendte de første afgørelser om erstatning til minkerhvervet.

”At arbejde på minkområdet i en tid med så meget politisk bevågenhed har været en vild og spændende oplevelse. Der var ingen, der kendte til området, da vi startede, så vi skulle bygge tingene op fra scratch og sætte os ind i ekstremt kompliceret lovgivning,” forklarer han og fortsætter:

”Når jeg træder ind i noget nyt, går jeg meget systematisk til værks, og det har jeg også tænkt mig at gøre i forhold til at blive helt skarp på ph.d.-området,” siger Simon Dinitzen.

Som ny funktionschef for ph.d.-administrationen ser Simon Dinitzen især sit arbejde som en chance for at bidrage til og styrke det samarbejde, der allerede eksisterer på tværs af fagligheder og fakulteter.

”Det handler for mig primært om at bidrage til og styrke samarbejdet. Dels på tværs af de teams, jeg får i min paraply, men også at styrke samarbejdskraften på tværs af administrationerne på Aarhus Universitet,” siger Simon Dinitzen.

Familiemand og lidt af en grejnørd

Privat bor Simon Dinitzen i Skæring uden for Aarhus med sin kæreste og deres to børn på hhv. ni måneder og snart tre år. Lige nu er han på barsel med sit yngste barn, men når den ikke står på arbejde eller børn, kan han ofte findes på en græsplæne med en fodbold, på en mountainbike eller på en squashbane.

"Før vi stiftede familie, var jeg meget aktiv, men det bliver ikke til så meget lige for tiden," indrømmer han.

”Jeg er dog en dedikeret udstyrsfanatiker, når det gælder alle slags sport, så jeg kan i hvert fald ikke skyde skylden på grejet”, siger han grinende.

Lasse Munk Madsen, der er administrationschef på Health, glæder sig til at byde Simon Dinitzen velkommen i det nye job.

”Jeg ser meget frem til at se, hvordan Simons erfaring og lederstil vil påvirke ph.d.-administrationen. Jeg tror på, at vi med Simon Dinitzen har fundet en dygtig og relationelt stærk leder, der favner og kan styrke samarbejdet – både internt og på tværs af universitets administration. Og jeg ser frem til samarbejdet med Simon,” siger han.

Administrationschef Lasse Munk Madsen
Aarhus Universitet, Administrationscenter Health