Ph.d.-studerende får Dansk Neurologisk Selskabs ”Ung Forskerpris”

Rolf Blauenfeldt er ph.d.-studerende på Institut for Klinisk Medicin og afdelingslæge på Afdeling for Neurologi på Aarhus Universitetshospital. Han har netop fået tildelt Dansk Neurologisk Selskabs "Ung forskerpris" for sin translationelle forskning.

Rolf Blauenfeldt er uddannet læge fra Aarhus Universitet og har sideløbende med sin uddannelse til speciallæge og senere som ph.d.-studerende været engageret i flere forskningsprojekter. Foto: Rikke Bay Thomsen.

Rolf Blauenfeldt forsker blandt andet i patofysiologiske mekanismer og anvendelsen af akut billeddiagnostik ved akut stroke. Han har tilegnet sig stor viden i laboratorie- og basalforskning, som ifølge kolleger gør ham til en yderst kompetent aktør i translationel forskning.

”Rolf har gode samarbejdsevner, han har stor faglig viden, og så er han en inspirerende klinisk ressource. Han er desuden en fremragende formidler og har været co-supervisor for ingeniørstuderende, forskningsårsstuderende og postgraduate ph.d.-studerende,” siger professor Grethe Andersen, som har indstillet Rolf Blauenfeldt til Dansk Neurologisk Selskabs ”Ung Forskerpris”.

Rolf Blauenfeldt interesserer sig særligt for den såkaldte konditioneringsmetode og var koordinator og investigator på RESIST-studiet, som undersøgte effekten af iskæmisk konditionering (afklemning) ved akut stroke. Afklemning af blodforsyningen til armen med en blodtryksmanchet sker allerede i ambulancen og gentages på hospitalet. Studiet, der var et lodtrækningsforsøg, inkluderede 1.500 patienter fra fire deltagende strokecentre og tilhørende ambulancetjenester og har tiltrukket stor international interesse.

Ph.d.-studerende og afdelingslæge Rolf Blauenfeldt
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og