Patienter siger “Ja..eh” til kunstig intelligens i tandplejen
Mens kunstig intelligens i stigende grad integreres i sundhedssektoren, kaster et nyt multinationalt studie med deltagelse af Aarhus Universitet lys over, hvordan patienter egentlig har det med AI’s voksende rolle i tandplejen. Og de er forsigtigt optimistiske –AI har sine fordele, men der skal mennesker ind over.

Smil du er på! Vi har vist alle sammen prøvet at have kæben i røntgen-maskinen, så en højtuddannet tandlæge kan studere og vurdere om tandsættet er som det skal være. Men med indtoget af den kunstige intelligens (AI) er det mere og mere sandsynligt, at det bliver en computer, som afkoder billedet. En revolution af tandplejen. Men hvad synes patienterne egentligt om den udvikling? Det satte forskere fra bl.a. Aarhus Universitet sig til at undersøge.
Studiet undersøgte helt konkret, hvad tandpatienter synes om brugen af AI til netop afkodning af røntgen- og skanningsbilleder. Et område, hvor AI lige nu gør stort indtog, men også, hvor man ved meget lidt om, patienternes holdning til den kunstige tandlæges blik.
“Vi så et hul i samtalen,” forklarer lektor Ruben Pauwels fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed ved Aarhus Universitet. “Man har spurgt til, hvad tandlæger og tandteknikere synes om brugen af AI – men hvis det skal implementeres med succes, er det afgørende også at lytte til patienterne.”
Studiet viser, at patienter overordnet ser AI som et nyttigt værktøj, der kan støtte diagnosticering og øge både præcision og effektivitet. Men det er ikke kun positivitet og brede smil. Studiet viser nemlig også, at patienterne har deres forbehold– særligt vedrørende datasikkerhed og frygten for, at AI måske kan gøre det mere dyrt at gå til tandlæge. Og så slår studiet fast: Det store flertal insisterer på, at AI ikke må anvendes uden professionel menneskelig kontrol.
Studiet fremhævede også kulturelle forskelle mellem de seks deltagende lande. Deltagere fra Brasilien er f.eks. mere åbne over for, at AI i visse tilfælde helt kan erstatte tandlæger, noget som ifølge forskerne bag kan være et udtryk for frustration over lange ventetider og svingende kvalitet i det brasilianske sundhedssystem.
Interessant er det også, at patienternes synspunkter i høj grad afspejler tandlægernes egne. Tidligere forskning har nemlig vist, at tandlæger ser potentiale i AI, men også understreger behovet for etiske retningslinjer og grundig validering, før teknologien tages i fuld anvendelse.
Et værktøj – ikke en erstatning
Ifølge Ruben Pauwels understreger det, at det er vigtigt både at betragte AI som et støttende værktøj i sundhedsvæsenet – og samtidig være bevidst om, at det ikke kan erstatte menneskelig ekspertise.
“Vores resultater viser også, hvor vigtigt det er at kommunikere klart om, hvornår og hvordan vi bruger AI og aktivt opsøge læringsmuligheder – både for fagfolk og patienter – så de forstår, hvad AI kan og ikke kan. Og endelig har vi et ansvar for løbende at evaluere og validere AI-systemer for at sikre deres pålidelighed og effektivitet i klinisk praksis.”
Fremadrettet forventer forskerne, at den offentlige holdning vil udvikle sig, i takt med at AI bliver mere udbredt og bedre forstået. Og Aarhus Universitet er allerede i gang med at forberede sig: Fra 2026 vil AI-undervisning blive en del af tandlægestudiet, og forskerteamet er i gang med at udvikle værktøjer til at hjælpe klinikker med at forklare AI’s rolle for patienterne på en klar og objektiv måde.
Bag om forskningsresultatet
- Studietype: Multinationalt tværsnitsbaseret observationsstudie
- Samarbejdspartnere: Samarbejdspartnere ved Aarhus Universitet: Ruben Pauwels og Rubens Spin-Neto
- Internationale samarbejdspartnere: Camila Tirapelli (University of São Paulo) samt fire andre institutioner
- Ekstern finansiering: Ingen
- Eventuelle habilitetsproblemer: Ingen
- Læs mere i den videnskabelige artikel: https://doi.org/10.1093/dmfr/twaf018
Kontakt:
Lektor Ruben Pauwels
Institut for Odontologi og Oral Sundhed, Health, Aarhus Universitet
Mail: ruben.pauwels@dent.au.dk
Telefon: +45 87150003