Optag: Rift om pladserne på Health

4.712 ansøgte om en plads, og 878 kom igennem nåleøjet, til en af Healths fem bacheloruddannelser. Fakultetet kan derfor igen i år melde alt optaget.

Foto: Lars Kruse, AU Foto

Alt besat. Det er status på Health efter årets optag. De 878 nye studerende fylder pladserne ud på fakultetets i alt fem bacheloruddannelser. Et stort felt på 4.712 unge søgte om optagelse på Health og i lighed med tidligere år, er medicin højdespringeren, som tegner sig for knap 3.000 håbefulde ansøgere.

Kun et fåtal siger nej tak, når de bliver tilbudt en plads. 92% af de optagne har accepteret pladserne, hvilket er ét enkelt procentpoint over de 91%, der tog imod de sidste to år.

Kvinderne atter i overtal

Det er ikke nyt, at kvinderne har overhalet mændene i optagene, og den tendens holder ved i år. I alt 645 kvinder starter uddannelse på Health, mod 233 mænd. Et tal der stemmer godt overens med kønsfordelingen på ansøgerne. Det er faktisk kun på Idrætsvidenskab at flere mænd er blevet optaget. Her er 48 mænd og 26 kvinder klar til semesterstarten. Til gengæld er der kun en mand blandt de 55 nye studerende på Folkesundhedsvidenskab.

Fordelt på uddannelserne ser optaget således ud: