Ny studieleder vil forsøge at se nye muligheder i givne forandringer

Lektor Loni Ledderer fra Institut for Folkesundhed er ny studieleder for uddannelsen i folkesundhedsvidenskab. Hun overtog posten den 1. februar 2025 og mener, at de forestående forandringer med bl.a. kandidatreform og flytning også repræsenterer nye muligheder for udvikling og nytænkning.

Billedet viser Loni Ledderer
Som studieleder er Loni Ledderer også dekanatets kontakt til uddannelsen i folkesundhedsvidenskab, og hun ser frem til at samarbejde med prodekan for uddannelse Lise Wogensen Bach og indgå i de etablerede fora som eksempelvis Healths Uddannelsesforum (HUF). Foto: Line Rønn, AU Health

Fakta om Loni Ledderer

  • Er uddannet sygeplejerske og har en master i offentlig ledelse og en ph.d. fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet.
  • Bor i Odense.
  • Er en del af forskningsenheden Applied Public Health og forskningsgruppen Organising Public Health.
  • Har bl.a. undervist i fagene ’sundhedsfremme og forebyggelse’ og ’kvalitativ metode’ på bachelordelen af uddannelsen i folkesundhedsvidenskab. På kandidaten har hun tidligere undervist i ’erhvervsorienteret projektforløb’ og ’komplekse interventioner’, og lige nu underviser hun i ’kvalitative metoder til undersøgelse af organisatoriske forandringsprocesser’ og ’interventioner i folkesundhed’ på kandidatuddannelsen.
  • Forsker i organisatoriske forandringsprocesser i folkesundhed set fra borgernes eller de sundhedsprofessionelles perspektiver. Hun har særligt fokus på sundhedsteknologier og digitalisering, tillid til ekspertviden og borger/patient-deltagelse. Derudover har hun ekspertise inden for kvalitative forskningsmetoder og tværfagligt samarbejde.
  • Har tidligere været medlem af bl.a. Healths ph.d.-udvalg, studienævnet for folkesundhedsvidenskab og en del af akkrediteringsprocessen på tværs af institut, fakultet og universitet.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Institut for Folkesundhed og uddannelsen i folkesundhedsvidenskab står over for store forandringer den kommende tid. Alligevel var lektor i sundhedsfremme og forebyggelse Loni Ledderer ikke i tvivl, da hun blev tilbudt posten som studieleder.

Etableringen af et godt studie- og undervisningsmiljø bliver afgørende

”Vi står midt i en stor forandringsproces, og jeg vil gerne medvirke til, at det bliver en god proces. Folkesundhedsvidenskab er blevet dimensioneret og skal flytte til Dalgas Avenue, hvor idrætsvidenskab i forvejen holder til, og det medfører ret store ændringer for både studerende og undervisere,” siger hun og uddyber:

”Som studieleder vil jeg gerne bidrage til at skabe et stærkt og frugtbart studie- og undervisningsmiljø med gode fysiske faciliteter og en inkluderende atmosfære, hvor både studerende og undervisere trives og kan udvikle sig fagligt og socialt.”

Det handler for Loni Ledderer om at fremme dialog og facilitere samarbejde.

”Et godt studie- og undervisningsmiljø skabes i fællesskab. Min vigtigste opgave som studieleder er at skabe en god dialog og et konstruktivt samarbejde med fokus på åbenhed, gensidig respekt og medinddragelse – både med fakultetets og instituttets ledelse, med underviserne og med de studerende,” siger hun.

Kan trække på undervisererfaring og indsigt fra egen forskning

Loni Ledderer forsker i organisatoriske forandringsprocesser i folkesundhed set fra borgernes eller de sundhedsprofessionelles perspektiver og arbejder bl.a. med sundhedsteknologier og digitalisering. Det er noget, hun kan bruge i de opgaver, hun skal i gang med at løse som studieleder.

”Jeg er meget motiveret og glæder mig til at gå ind i rollen som studieleder. Forandringer både udfordrer og giver nye muligheder. Og jeg mener, at jeg har noget at byde ind med rent fagligt samtidig med, at jeg kender de vigtigste samarbejdspartnere og kolleger i uddannelsessporet i forvejen,” siger hun.

Den nye studieleder underviser lige nu i fagene ’kvalitative metoder til undersøgelse af organisatoriske forandringsprocesser’ og ’interventioner i folkesundhed’, begge dele på kandidatuddannelsen.

”Siden jeg blev ansat på instituttet i 2013, har jeg undervist i en del forskellige fag på uddannelsen, så jeg kender folkesundhedsvidenskabsuddannelsen rigtig godt – også fordi jeg løbende har arbejdet med studieordninger, akkreditering af uddannelsen og udvikling af nye fag,” fortæller Loni Ledderer, som også tidligere har været medlem af studienævnet.

Digitalisering, tværfagligt samarbejde og internationalisering er nøgleord

Ifølge Loni Ledderer bliver den største udfordring som studieleder at balancere egen forskning, akademisk lederskab og administration samtidig med, at hun skal facilitere et godt fælles miljø for studerende og undervisere, bl.a. ved at tilgodese de forskellige interesser i den kommende flytning.

”De studerendes digitale kompetencer bliver også et af mine fokuspunkter, lige som det var for min forgænger på posten, lektor Kim Iburg. Den teknologiske udvikling sker i et hastigt tempo, og både undervisere og studerende må lære at navigere i den. De studerende skal kunne anvende forskellige digitale metoder og reflektere kritisk over digitaliseringens muligheder og udfordringer,” siger hun.

Endelig står internationalisering og tværfagligt samarbejde højt på den nye studieleders dagsorden.

”Folkesundhedsproblemer er komplekse og dynamiske, og løsninger kræver ofte tværfaglig viden og internationalt samarbejde. De studerende skal derfor tilegne sig en solid folkesundhedsvidenskabelig faglighed, så de kan bidrage til samfundets behov både lokalt og globalt. Derfor mener jeg, at det er vigtigt, at vi fremover har et særligt fokus på internationalisering og tværfagligt samarbejde,” siger Loni Ledderer.

Kontakt

Lektor og studieleder Loni Ledderer
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed
Telefon: 20 46 70 30
Mail: loni.ledderer@ph.au.dk