Ny professor vil styrke autofagiforskningen

Fulvio Reggiori er udnævnt som professor ved Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet, hvor han forsker i autofagi.

Professor, Dr. Fulvio Reggiori Foto: AU

Autofagi – en nedbrydningsproces, der foregår inde i cellerne – kan komme til at spille en vigtig rolle i behandlingen og forebyggelsen af forskellige tilstande og lidelser. Med sin omfattende forskning i autofagi vil Fulvio Reggioris udnævnelse bidrage væsentligt til den brede faglighed på Institut for Biomedicin.

"En svækkelse eller fejl i autofagien kan føre til alvorlige patologier som f.eks. neurodegeneration, myopatier, kroniske betændelsestilstande samt nogle typer ondartede svulster. Autofagi har også vist sig at være en effektiv behandling til at forebygge eller helbrede sygdomme, herunder bestemte typer tumorer, muskeldystrofier og neurodegenerative sygdomme," siger Fulvio Reggiori og fortsætter:

"Da autofagi er en grundlæggende proces i alle eukaryote celler, er forståelsen af de mekanismer, der er involveret i aktivering og regulering af autofagi, af afgørende medicinsk betydning for alle discipliner inden for biovidenskab og medicin." I Fulvio Reggioris laboratorium undersøges autofagiens mekanisme, men også samspillet mellem vira og autofagi, samt autofagiens rolle i forebyggelsen af neurodegeneration.

Fulvio Reggiori tiltræder stillingen som professor ved Institut for Biomedicin den 1. december.

Professor, Dr. Fulvio Reggiori
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin