Ny professor vil forbedre udfaldet for patienter efter slagtilfælde

Vladimir Matchkov tiltrådte den 1. december 2023 som ny professor i kardiovaskulær fysiologi på Institut for Biomedicin. Her skal han forske i, hvordan man kan forbedre behandlingen af patienter, der har været igennem et slagtilfælde.

Professoratet giver Vladimir Matchkov mulighed for at etablere nye samarbejder både nationalt og internationalt. Han ser den nye titel som et stort skulderklap og glæder sig til at videreudvikle en stærk forskningsskole inden for kredsløbsfysiologi på Aarhus Universitet og at træne en ny generation af forskere. Foto: Nicolai Hildebrand, AU Foto.

Apopleksi eller slagtilfælde rammer hvert år millioner af mennesker på verdensplan. På trods af store fremskridt i behandlingen, oplever mange overlevende en alvorlig svækkelse af deres hjernefunktion. Årsagen ser ud til at omfatte blodkarfunktion, som forhindrer blodforsyningen til hjernen – også kaldet gennemblødning.

Gennemblødningen bestemmer mængden af ilt og næringsstoffer, der leveres til kroppens organer og kontrolleres af mange forskellige mekanismer. I hjernen kan selv en kortvarig forstyrrelse i gennemblødningen føre til tab af bevidsthed og hjerneskade.

”Jeg forsker i de mekanismer, som holder gennemblødningen i balance med hjernens behov, og hvordan de forandres ved sygdomme som apopleksi.

Målet er at forbedre udfaldet for patienter, der oplever et slagtilfælde, og at foreslå nye behandlingsstrategier. Det kan også gavne andre typer af neurologiske patienter med migræne og demens eller endda patienter med forhøjet blodtryk og sukkersyge, som også kan opleve nedsat hjernefunktion,” siger Vladimir Matchkov.

Professor, dr.med. og ph.d. Vladimir Matchkov
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin