Ny professor vil forbedre børnesundhed med statistiske metoder

Janet Peacock tiltræder som professor på Institut for Klinisk Medicin i juli 2024. Hun er ekspert i klinisk biostatistik og data science og deler fremover sin arbejdstid mellem Aarhus Universitet og Dartmouth College i USA.

Janet Peacock har en baggrund inden for matematik og statistik, og som forsker bidrager hun i dag til både eksperimentelle og observationelle studier med særligt fokus på børne- og folkesundhed. Foto: King's College London.

Professor Janet Peacock forsker blandt andet i børnesundhed i Storbritannien og USA, hvor hun har bidraget til forebyggelse, behandlingsbeslutninger og national sundhedspolitik. F.eks. bidrager hun med viden om for tidlige fødsler, kræft og andre tilstandes betydning for individer på den lange bane.

"Min ekspertise ligger i at designe og gennemføre studier, der giver værdifuld information til klinikere, forskere og beslutningstagere i sundhedssektoren, så de kan træffe valg på så oplyst et grundlag som muligt," forklarer Janet Peacock og fortsætter:

"Jeg føler mig meget privilegeret over at kunne bruge mine statistiske færdigheder til at forbedre sundheden for både børn og voksne og er taknemmelig for samarbejdet med professor Henrik Sørensen og Aarhus Universitet. Det vil helt sikkert fremme nye forskningssamarbejder mellem universiteterne i Aarhus og Dartmouth”.

Janet Peacock prioriterer desuden uddannelse af den næste generation af forskere gennem mentorordninger, træning, videnskabelige artikler og engagerende læringsmaterialer højt. Hun mener, at robust forskning og praktisk undervisning går hånd i hånd og ser frem til at bringe sin ekspertise til Aarhus Universitet.

Professor Janet Peacock
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og