Ny professor skal kortlægge betydningen af neuro-immune interaktioner i Parkinsons sygdom

Marina Romero-Ramos er ny professor i neurovidenskab på Aarhus Universitets Institut for Biomedicin, hvor hun forsker i de processer, der bidrager til neuronal død hos patienter med Parkinsons sygdom.

Professor Marina Romero-Ramos tiltrådte sit professorat den 1. december 2023.
Professor Marina Romero-Ramos tiltrådte sit professorat den 1. december 2023. Foto: Lars Kruse, AU Foto.

Professor Marina Romero-Ramos er særligt optaget af, hvilken rolle immunceller spiller for udvikling af sygdommen, og hvordan de interagerer med neuroner og påvirker deres sundhed. Hun håber, via sin forskning, at få indsigt i, hvordan hjernen kommunikerer med immunceller i blodet, og hvordan disse celler kan ændre miljøet i hjernen. En bedre forståelse af immuncellernes rolle kan åbne for nye behandlingsmuligheder, fx ved at målrette behandling mod blodceller, som er lettilgængelige.

”Det arbejde, vi udfører i laboratoriet, har som klart mål at hjælpe mennesker med Parkinsons sygdom og andre relaterede sygdomme. Dette inkluderer også aktiv interaktion med organisationer, hvis mission er at forbedre livet for dem, der lever med Parkinsons sygdom, ved at fremme viden og forskning, siger Marina Romero-Ramos, der netop er blevet udnævnt til leder i bestyrelsen for World Parkinson’s Coalition.

Hun fortsætter: ”Jeg har desuden et stort fokus på undervisning og vil meget gerne formidle min forskningsinteresse videre til de medicinstuderende. Jeg forsøger blandt andet at overbevise dem om, at et forskningsår i et laboratorium på campus er en fantastisk mulighed for at prøve kræfter med forskergerningen”.

Professor, farmakolog og ph.d. Marina Romero-Ramos
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin - DANDRITE