Ny professor kortlægger sygdomme med avancerede vævsanalyser

Ny professor ved Aarhus Universitet, Victor Puelles, skal gøre os klogere på bl.a. nyresygdom og kræftsvulster ved hjælp af avancerede vævsanalyser.

Victor Puelles er uddannet læge fra Universidad Peruana Cayetano Heredia i Peru og er Ph.d. fra Monash University i Australien Foto: Nicolai Hildebrand, AU Foto Foto: Nicolai Hildebrandt, AU Foto

Vævsanalyser giver et konkret billede af f.eks. kræftceller og sikrer dermed mulighed for bedre at kunne diagnosticere og behandle patienter. Institut for Klinisk Medicin opruster sit laboratorium for avancerede vævsanalyser og har ansat Victor Puelles som professor. Han analyserer biopsier for at forstå, hvilke anatomiske forandringer der er på spil, når kroppens væv bliver angrebet af sygdom.

Victor Puelles arbejder for øjeblikket på at skabe bedre forståelse af, hvorfor og hvordan kronisk nyresygdom udvikler sig. Avancerede vævsanalyser kan han også anvende til at kortlægge andre smitsomme sygdomme, diabetes, neurologisk sygdom og svulster for dermed at få et bedre grundlag for at udrede patienter i fremtiden.

Til sin forskning har professor Victor Puelles også en bevilling fra Novo Nordisk Fondens Young Investigator Award i ryggen.

Kontakt:
Professor, læge og ph.d. Victor Puelles