Ny professor kortlægger aktiviteten i den menneskelige hjerne

Diego Vidaurre er ny professor i Computational Neuroscience på Institut for Klinisk Medicin. Her udvikler han computermodeller, der skal gøre os klogere på den menneskelige hjerne.

Diego Vidaurre er ny professor i Computational Neuroscience og undersøger blandt andet, hvordan aktivitet i hjernen former vores opfattelsesevne.

I sin forskning benytter Diego Vidaurre computermodeller til at kortlægge hjernens aktivitet på tværs af adfærdsmæssige og kliniske tilstande og undersøger, hvordan denne aktivitet former vores opfattelsesevne og mere generelt – vores forhold til verden omkring os.

Da den måde, en hjerne fungerer på, er vidt forskellig fra person til person, er disse modeller tilpasset hvert enkelt individ, hvilket giver professoren mulighed for at studere, hvordan enkeltpersoners hjerneaktivitet varierer fra hinanden med det ultimative mål om at kunne udvikle mere personlig medicin.

Diego Vidaurre bygger bro mellem teoretisk neurovidenskab og klinisk praksis og håber dermed at gøre sin forskning relevant for patienterne.

”Jeg sigter mod at oversætte de individuelle modeller for hjerneaktivitet til reel klinisk praksis, så vi kan komme et skridt tættere på målet om at opnå en mere personlig medicin,” siger den nye professor.

Professor Diego Vidaurre Henche
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin – Center of Functionally Integrative Neuroscience (CFIN)
Mail: dvidaurre@cfin.au.dk