Ny professor i integrativ billeddannelse skal gøre os klogere på hjernen

Brian Kjærgaard Hansen har en baggrund i fysik og den 1. december er han tiltrådt som ny professor på Institut for Klinisk Medicin og hjerneforskningscenteret CFIN.

Brian Kjærgaard Hansen er meget glad for udnævnelsen og håber, at professoratet vil bidrage til at gøre forskningsgruppens arbejde mere synligt i det danske og internationale forskningslandskab.

Brian Kjærgaard Hansen er ny professor i integrativ hjernebilleddannelse. Feltet bygger bro mellem fysik og neurobiologi og handler om at udvikle og anvende MR-skanning til at studere hjernen.

Brian Kjærgaard Hansen ønsker særligt at forstå, hvordan hjernens mikrostruktur forandres under søvn og narkose. I det arbejde studerer han en klynge af nerveceller (Locus Coeruleus, LC) i hjernestammen, som har stor indflydelse på søvn, hjernens plasticitet og blodforsyning.

”Min forskning har til formål at udvikle MR-teknikker og bruge dem til at gøre os klogere på hjernen og dens sygdomme. F.eks. ved man, at LC går i stykker tidligt i Parkinsons sygdom og i Alzheimers sygdom, men vi ved ikke, om LC går i stykker på grund af sygdommen, eller om sygdommen opstår, fordi LC går i stykker. Det vil vi belyse og dermed bidrage til forståelsen af nogle af de mest ødelæggende neurodegenerative sygdomme,” siger han.

Desuden er den nye professor involveret i at udbrede brugen af MR-skanning til visualisering af tænder, kæbeknogle og den nedre del af hovedet i et samarbejde med professor Rubens Spin-Neto fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed også på Aarhus Universitet.

Professor Brian Kjærgaard Hansen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin - Center for Funktionelt Integrativ Neurovidenskab (CFIN)
Mail: brian@cfin.au.dk