Ny klinisk professor i hæmatologi styrker kræftforskning på Aarhus Universitet

Den 1. september 2024 tiltræder Tarec Christoffer El-Galaly som klinisk professor på Institut for Klinisk Medicin. Han er anerkendt for sin forskning inden for hæmatologi – læren om blodsygdomme, hvor han især har fokus på udredning, behandling og opfølgning af hæmatologiske kræftsygdomme som lymfekræft.

Tarec Christoffer El-Galaly tiltræder sin nye stilling som klinisk professor på Institut for Klinisk Medicin den 1. september 2024. Foto: Privat.

Healths nye kliniske professor er uddannet læge fra Aarhus Universitet i 2007 og speciallæge i blodsygdomme. I 2017 opnåede han doktorgraden i medicin fra Aalborg Universitet. Tarec har siden 2021 været klinisk professor på Aalborg Universitet og Aalborg Universitetshospital.

Nu vender han tilbage til Aarhus i en stilling som klinisk professor med tilknytning til blodsygdomme, Molekylær Medicinsk Afdeling (MOMA) og Klinisk Epidemiologisk Afdeling (KEA). Som forsker har han primært fokus på epidemiologi og ”real-world data” inden for hæmatologi, men har også en interesse for kliniske forsøg og regulatoriske aspekter.

"Data spiller en væsentlig rolle, når vi skal forbedre diagnosticering, behandling og bivirkningshåndtering. Målet med min forskning er at benytte data fra den virkelige verden til at hjælpe sundhedsprofessionelle med at skabe bedre forløb for patienter med hæmatologiske kræftsygdomme," siger han.

Tarec Christoffer El-Galaly har stor erfaring med klinisk og administrativt arbejde både nationalt og internationalt. Han er blandt andet ekstern forsker på Karolinska Institutet i Sverige og er derudover adjungeret professor i hæmatologi på SDU. Desuden har han bred erfaring fra blandt andet lægemiddelstyrelsen, medicinalindustrien og som forperson for Dansk Lymfomgruppe.

Klinisk professor Tarec Christoffer El-Galaly
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Molekylær Medicinsk Afdeling (MOMA)
Mail: tarec.galaly@clin.au.dk