Ny jurist på Health: GDPR-regler må ikke stå i vejen for forskningen

Louise Marie Blichfeldt er ny jurist i Fakultetssekretariatet på Health, og hun har medbragt solid erfaring med blandt andet håndtering og implementering af EU’s komplicerede databeskyttelsesregler, der længe har udfordret sundhedsforskningen.

Louise Marie Blichfeldt er fakultetets nye jurist. Foto: Simon Fischel, AU Health

Louise Marie Blichfeldt satte sig 1. maj i stolen i Victor Albeck-bygningen som Healths nye jurist.

Hun er uddannet jurist fra Aarhus Universitet og afsluttede sin uddannelse i 2016, hvorefter hun flyttede til København og blev en del af Rigspolitiets databeskyttelsesenhed. Her spillede hun en central rolle i implementeringen af EU’s databeskyttelsesregler.

”Det var en spændende tid, hvor jeg fik mulighed for at rådgive en stor organisation og sikre, at den overholder GDPR-reglerne,” siger hun.

Færre gnidninger med GDPR

Det er ingen hemmelighed, at sundhedsforskere i årevis har kæmpet med de komplekse og ofte hæmmende GDPR-regler.

Ikke mindst de mange forskellige fortolkninger af databeskyttelsesforordningen har været en stor udfordring, der har forsinket og i visse tilfælde endda har stoppet forskningsprojekter.

Det var netop udsigten til at kunne hjælpe universitetet med at sikre en mere gnidningsfri håndtering af GDPR, der appellerede til Louise Marie Blichfeldt.

”Det, der tiltalte mig ved denne stilling, var muligheden for at arbejde med databeskyttelse i en ny sammenhæng, og jeg vil gerne være med til at sikre, at reglerne ikke spænder ben for den vigtige forskning, der foregår her,” siger hun.

Erfaring med sundhedsområdet

Sundhedsområdet er heller ikke fremmed for Healths nye jurist. Således var hun under Covid-19-pandemien udlånt til Statens Serum Institut, hvor hun hjalp med at navigere i de komplekse databeskyttelsesregler i forbindelsen med indsamlingen af store mængder personoplysninger.

Louise Marie Blichfeldt ser det som sin opgave at finde smidige og langtidsholdbare løsninger på udfordringerne med databeskyttelsesforordningen, og en stor del af hendes arbejde vil være at balancere mellem at udarbejde overordnede retningslinjer og støtte de enkelte forskere og projekter. Hun håber, at forskerne vil opleve, at hun arbejder for at finde de bedste løsninger for dem.

”Forskerne skal kunne arbejde uden for mange hindringer, og det er vigtigt for mig at være pragmatisk og finde løsninger, der støtter forskningen bedst muligt, og jeg vil både arbejde med at få udarbejdet overordnede retningslinjer på fakultetet, men også bistå institutterne i deres daglige spørgsmål,” siger hun.

Besøger institutterne

Ud over databeskyttelse vil Louise Marie Blichfeldt også komme til at støtte institutterne i arbejdet med de anmodninger om aktindsigt, som fakultetet ofte modtager fra journalister og medier.

Også på dette punkt kan hun læne sig op ad tidligere erfaringer og stor indsigt i forvaltningsloven.

”Jeg har arbejdet meget med aktindsigter i min tid i Rigspolitiet og har sideløbende været ekstern underviser i forvaltningsret på Københavns Universitet, og jeg glæder mig til at kunne rådgive institutterne på dette punkt,” siger Louise Marie Blichfeldt.

Selv om hun kun har været i sin stilling i kort tid, har Louise Marie Blichfeldt allerede planlagt en besøgsrunde på alle fakultetets institutter – både for at præsentere sig selv og få en bedre forståelse af deres specifikke behov.

”Generelt håber jeg at kunne opbygge et godt forhold til medarbejderne, så de ved, at de altid kan række ud til mig for hjælp.”

Jurist Louise Marie Blichfeldt
Aarhus Universitet, Administrationscenter Health - Fakultetsekretariatet