Ny doktor vil optimere behandling af ufrivillig afgang af afføring

Ny doktor på Aarhus Universitet, Jakob Duelund-Jakobsen, vil forbedre behandling af patienter, som lider af ufrivillig afgang af afføring ved at indstille en stimulationselektrode mere præcist.

Jakob Duelund-Jakobsen arbejder også som afdelingslæge på Mave- og Tarmkirurgi, Aarhus Universitetshospital. Foto: Anja Duelund Torstved

Omkring hver 20. dansker lider af ufrivillig afgang af afføring. Lidelsen påvirker livskvaliteten hos de berørte, og mange taler end ikke med egen læge om problemet, men der er hjælp at hente. I Danmark har vi siden 2000 indopereret en stimulationselektrode over nerverne til bækkenet, som kan forbedre evnen til at kontrollere tarmen ved hjælp af en pacemaker.

Jakob Duelund-Jakobsen, der er ny doktor fra Institut for Klinisk Medicin, analyserer mulighederne for at optimere den tilgængelige behandling, som 80 % har en tilfredsstillende effekt af. I sin doktordisputats konkluderer han bl.a., at stimulationsstyrken kan reduceres væsentligt uden, at dette påvirker effekten. Dette vil også reducere omkostninger til behandlingen. Jakob Duelund-Jakobsen ser også en optimeret indstilling af den elektriske stimulering af bækkenbund og lukkemuskel som en mulighed for at øge livskvaliteten for patienterne.

Kontakt:

Dr.med., ph.d. og afdelingslæge Jakob Duelund-Jakobsen