Ny professor bygger bro mellem laboratoriet og den virkelige verden

Christine Parsons, leder af Interacting Minds Centre, er pr. 1. juni udnævnt til professor i translationel psykologiforskning ved Aarhus Universitet. Hun arbejder bl.a. med at kombinere målemetoder fra laboratoriet og den virkelige verden for at fremme vores forståelse af mental sundhed og trivsel.

Christine Parsons er udpeget til professor på Institut for Klinisk Medicin pr. 1. juni 2024. Foto: Simon Fischel, AU Health

De fleste forældre har oplevet søvnløse nætter, hvor de er holdt vågne af deres grædende spædbørn og har spurgt sig selv: Er det normalt, at min baby græder så meget?

Forældres søvnmønstre og forståelse af deres spædbørns gråd er blot nogle af de mange forskningsområder, som optager den nyudnævnte professor Christine Parsons. Hun er leder for det tværfaglige forskningscenter Interacting Minds ved Aarhus Universitet og er særligt interesseret i at udvikle nye metoder, som kan triangulere patienters oplevelser af symptomer. Det gør hun ved at kombinere forskellige målemetoder.

"Mental sundhed er komplekst, og som udgangspunkt har vi været afhængige af patienters egne erindringer af deres symptomer for at kunne måle den. Min forskning anvender forskellige metoder til at indfange oplevelsen af symptomer i øjeblikket for eksempel ved, at folk rapporterer deres aktuelle oplevelser via deres telefoner," siger Christine Parsons, der er ansat på Institut for Klinisk Medicin.

Såvel forskningscenteret som hendes nye professorat har også tilknytning til Institut for Kultur og Samfund, og den nye professors forskning er tværfagligt helt ind i kernen.

"Jeg arbejder med præcisionen fra laboratorieforsøg i kombination med den virkelige verdens rod og gråzoner. Målet er at informere og i sidste ende forbedre psykologiske behandlinger og mental sundhed ved at hjælpe klinikere og forskere med at forstå præcis, hvordan psykologiske behandlinger medfører ændringer i patienters symptomer og adfærd," forklarer Christine Parsons.

Professor Christine Parsons
Aarhus Universitet  - Institut for Klinisk Medicin