”Mit mål er at forstå og forbedre blodgennemstrømning i hjernen”

Vladimir Matchkov fra Institut for Biomedicin får en bevilling på 2.877.840 kr. fra Danmarks Frie Forskningsfonds råd for Sundhed og Sygdom til et nyt hjerne-forskningsprojekt.

Vladimir Matchkovs forskningsprojekt fokuser på regulering af blodgennemstrømningen i hjernen og blodpropper der, men resultaterne kan formentlig også gavne mennesker med fx Alzheimers sygdom, diabetes og forhøjet blodtryk. Foto: Nicolai Hildebrand, AU Foto.

Professor Vladimir Matchkov undersøger i et nyt forskningsprojekt, hvilken rolle den kalcium-aktiverede kloridkanals spiller ift. hjernens blodkar, og om den har betydning for hjernefunktion og blodgennemstrømning, når mennesker lider af slagtilfælde eller stroke.

”Vi har påvist, at den kalcium-aktiverede kloridkanal er afgørende for svingningerne i tarmens blodkar. Det er dog uklart, om samme kanal danner svingninger i hjernens blodkar, fordi de har anderledes egenskaber. Derfor vil vi nu bruge genetisk modificerede mus uden kloridkanal til at undersøge kanalens betydning for hjernefunktion. Det gør vi ved hjælp af avancerede hjerne-billeddannelser,” siger Vladimir Matchkov.

Målet med forskningsprojektet er at opnå en bedre forståelse og forbedring af blodgennemstrømningen i hjernen ifm. sygdomme som apopleksi, Alzheimers, diabetes og forhøjet blodtryk. Projektet kombinerer neurovidenskab og kredsløbsfysiologi og udføres i samarbejde med professor Anna Devor fra Boston University.

Professor, dr.med. og ph.d. Vladimir Matchkov
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin