Mange studerende vil prøve kræfter med forskningen

Der har været rift om pladserne til et forskningsår blandt de medicin- og odontologistuderende i år, derfor har enkelte studerende fået afslag.

Der er rift om pladserne på forskningsåret. Derfor fik en håndfuld studerende i år ikke lov at prøve kræfter med forskningen i denne omgang. Foto: Jesper Rais, AU Kommunikation

Forskningsåret er de studerendes mulighed for, for en stund, at vinke farvel til lærebøger og forelæsninger, og i stedet fordybe sig i forskningen i et helt år. På Health er der årligt 112 pladser på forskningsåret, det svarer til ca. 25% af en årgang. Alligevel var det ikke nok til at tilgodese alle ansøgere, fortæller prodekan for uddannelse, Lise Wogensen Bach:

”Vi har i år haft ekstraordinær stor søgning til forskningsåret. Det er utroligt positivt, at så mange af vores dygtige studerende også gerne vil hellige sig forskningen i et år, og derfor er det selvfølgeligt også ærgerligt, at en håndfuld desværre har oplevet ikke at få plads,” siger hun.

Studerende, som bliver optaget på forskningsåret, får 12 måneders orlov fra studiet, hvor de i stedet arbejder på et forskningsprojekt. Projektet skal være godkendt af en vejleder, som også vil følge den studerende og mange af de studerende oplever at blive medforfattere på en videnskabelig artikel i løbet af året. Og det er givende for de studerende, at få fingrene helt ned i pipetter, excelark, registre og artikelskrivning, siger Lise Wogensen Bach.

”Forskningsåret er en unik mulighed for at omsætte noget af den viden, de studerende har tilegnet sig på studiet, til helt konkret forskning. Mange af dem oplever, at meget af det, de har lært, så at sige klikker på plads, når de bruger det i forskningsprojekterne. Og for mange af dem er det også en måde at smage på, om forskning måske kunne være noget for dem på den anden side af kandidaten”.

Men selvom forskningsåret er populært, og der er mange fordele for de studerende, så kan vi ikke regne med, at der bliver åbnet flere pladser, siger Lise Wogensen Bach:

”Styrelsen for Forskning og Uddannelse har givet Aarhus Universitet mulighed for at tilbyde et forskningsår til 112 studerende per årgang. Det er derfor ikke en mulighed for os at udvide med flere pladser, når der er flere ansøgere. Det er selvfølgelig ærgerligt for dem, som ikke får en plads, men samtidig synes jeg, det er flot, at omkring 25% af en årgang får muligheden.”

Læs mere om forskningsåret her

Prodekan for Uddannelse Lise Wogensen Bach
Aarhus Universitet, Health