Innovationsuddannelse fortsætter succesen
Den tværfaglige sundhedsinnovationsuddannelse, BioMedical Design, fik i 2013 to år til at bevise sit værd. Målet er så rigeligt opfyldt, og kandidater med en sundhedsopfinder i maven kan derfor igen i år søge om optagelse.
”Nu ser jeg muligheder, hvor jeg før så begrænsninger”. Sådan beskriver sygeplejerske Sanne Rosenmay en af gevinsterne ved BioMedical Design. Hun er såkaldt fellow på Aarhus Universitets Standfordinspirerede innovationsuddannelse, der på mange punkter adskiller fra traditionel dansk efteruddannelse.
Erfaringerne fra den to årige pilotperiode har været så gode, at uddannelsen har fået grønt lys til at forsætte. Ifølge Sanne Rosenmay er uddannelsen særdeles relevant for mange inden for sundhedssektoren:
”Patienter er forskellige, og tit passer standardløsningerne ikke helt. Så mange sygeplejersker bliver i praksis miniopfindere for at få tingene til at lykkes i hverdagen. Jeg tror, at det vil være en stor gevinst for alle, hvis flere får de rigtige redskaber til at arbejde med innovation frem for blot at se noget som daglige irritationsmomenter,” siger hun.
Sanne Rosenmay har siden august 2014 været en af de otte fellows på BioMedical Designuddannelsen, der er målrettet kandidater, der gerne vil arbejde med innovation i sundhedssektoren.
Krav om tværfaglighed
I modsætning til de fleste andre efteruddannelser skal deltagerne ikke have samme faglige baggrund. Tværtimod. For på BioMedical Design optages kandidaterne snarere efter, hvor forskellige de er. For god og bæredygtig innovation opstår ud fra forskellige tilgange til en idé og til produktudvikling, er filosofien bag uddannelsen.
En af dem, der kommer med friske øjne på sundhedssektoren er civilingeniør Saeid Zarei. Lige som Sanne Rosenmay meldte han sig til BioMedical Design, fordi han havde masser af ideer, men savnede redskaber til at kunne komme videre med dem.
” Som ingeniør er jeg vant til at tænke på, hvordan jeg kan optimere produkter og processer. Nu har jeg fået en ny måde at tænke på. Nu har jeg de rigtige redskaber til at gå videre med mine ideer, så jeg også kan skabe ægte innovation fra grunden,” siger han.
Innovationsprocessen fra A til Z
På BioMedical Design-uddannelsen lærer deltagerne ikke kun at udvikle ideer på baggrund af behov, der identificeres gennem etnografiske studier på en hospitalsafdeling. Også processen bagefter er vigtig at lære:
”Det er ekstremt værdifuldt, at vi også får viden om for eksempel patentregler og markedsføring. Og oven i hatten får vi så også et bredt netværk gennem alle de kontakter, vi får igennem uddannelsen. Disse dele er også ekstremt relevante, hvis man skal lykkes med innovation,” understreger Saeid Zarei.
Deadline for at søge om optagelse på det nye hold der starter til august er den 1. juni.
Fakta om BioMedical Design-programmet
- BioMedical Design er en deltidsuddannelse, der varer ti måneder.
- Uddannelsen er inspireret af at tilsvarende program på Stanford University, USA.
- Uddannelsen henvender sig især til kandidater med en sundhedsvidenskabelig, teknisk eller merkantil baggrund.
- For at blive optaget skal man have en kandidatuddannelse og relevant erhvervserfaring.
- Hvert år vil der blive optaget otte fellows.
______________________________________________________________________
Yderligere information
Se film med to tidligere fellows fra det første BioMedical Design-hold
Læs også artikel om Danmarks første sundhedsopfindere.
Læs mere om uddannelsen på hjemmesiden www.innox.au.dk.