Hvem ringer man til, når man har et trecifret millionbeløb til sund aldring?

Til Helle Terkildsen Maindal og Mogens Vestergaard fra Health. De udgør sammen med tre andre sundhedsfaglige eksperter et nyt investeringsråd, der skal pege på indsatser og aktiviteter til at imødekomme fremtidens udfordringer på sundheds- og ældreområdet i Aarhus Kommune.

Der er i alt fire AU-repræsentanter i det nye investeringsråd for Aarhus Kommunes sundhedsfond, og de skal blandt andet giver kommunen den nyeste viden inden for organisering af sundhedsvæsenet, innovation, forebyggelse, erhvervssamarbejde, sundhedsøkonomi og lighed i sundhed. Foto: Martin Dam Kristensen og Simon Fischel, AU Health

Aarhus Kommune forventer, at der over de næste ti år kommer 5.000 flere af de ældste ældre i kommunen – det vil sige borgere på 80 år og ældre. Derudover er antallet af kronikere stigende.

Det er udfordringer som disse, professor og konstitueret institutleder Helle Terkildsen Maindal fra Institut for Folkesundhed og professor Mogens Vestergaard fra Institut for Klinisk Medicin skal bidrage til at løse med afsæt i deres mangeårige forskning i og viden om blandt andet sundhedsfremme, ulighed i sundhed, klinisk epidemiolog og almen praksis.

Det nye investeringsråd skal blandt andet arbejde med tidlig opsporing af demens, borgere med kronisk sygdom og understøttelse af langsigtede initiativer, der fremmer et godt og aktivt liv uden sygdom.

Med i det nye investeringsråd for sundhedsfonden er også erhvervsdirektør Lone Ryg Olsen og professor Philipp Schröder, begge fra Aarhus Universitet, og formand for Etisk Råd, Leif Vestergaard Pedersen. Sidstnævnte er forperson for investeringsrådet.

Ved budgetforlig 2023-2026 besluttede et bredt flertal i byrådet at etablere en sundhedsfond på 105 millioner kroner, der skal investeres i at reducere de massive udfordringer, som Aarhus Kommune står over for på sundheds- og ældreområdet.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Aarhus Kommune.

Professor og konstitueret institutleder Helle Terkildsen Maindal
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed