Henrik Birn er ny klinisk lærestolsprofessor i nyresygdomme

Klinisk professor, overlæge og dr.med. Henrik Birn skal stå i spidsen for den kliniske forskning og den faglige udvikling af specialet nyresygdomme, når han fra d. 15. september 2024 tiltræder som klinisk lærestolsprofessor på Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital.

Portrætfoto af Henrik Birn
Som klinisk lærestolsprofessor vil Henrik Birn understøtte alle former for nyreforskning og forskere, både lokale og eksterne med interesse for nyrerne. Foto: Jens Thaysen

Henrik Birn forsker i nyresygdomme, både de sjældne og de almindelige former for kronisk nyresygdom, og i de komplikationer og behandlinger, der følger af nyresvigt, fx nyretransplantation. Sigtet med hans forskning er at afdække omfanget af og årsager til nyresygdomme og at undersøge, hvordan ny behandling kan hjælpe patienter, både før og efter nyresvigt. Det gør han både via kliniske undersøgelser af patienter og ved hjælp af eksperimentelle forsøg i celler og på forsøgsdyr.

”Min forskning skal bidrage til en bedre udredning og behandling af mennesker med nyresygdom, både dem, der endnu ikke har nået nyresvigt, og dem, som allerede er i behandling herfor. Det omfatter bedre diagnostik, enklere og mere sikre udredningsmetoder og mere effektive og individuelt tilpassede behandlingsmuligheder,” siger Henrik Birn.

D. 15. september tiltræder han som klinisk lærestolsprofessor på Institut for Klinisk Medicin og Afdeling for Nyresygdomme. Her skal han præge og udvikle samspillet mellem klinik, forskning og undervisning inden for fagområdet nyresygdomme.

Og ifølge Henrik Birn er ambitionen at skabe et miljø, hvor netop de tre elementer understøtter hinanden på tværs af specialer, og hvor lysten til at forske og formidle bliver stimuleret af og er en naturlig de af det kliniske arbejde.

”Lærestolsprofessoratet giver mig mulighed for at blive tættere involveret i undervisningen af medicinstuderende i nyresygdomme og intern medicin. Min ambition er at skabe rammerne for en engagerende undervisning, som stimulerer til selvstændig tænkning og livslang interesse for at afsøge ny viden,” fortæller Henrik Birn.

Klinisk lærestolsprofessor, overlæge og dr.med. Henrik Birn
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og