Health stiller med fire VIP’er til nyt AU-udvalg for ærlig forskning

Med udpegning af udvalgsmedlemmer og særlige rådgivere er Health i mål med at samle organisationen omkring ansvarlig forskningspraksis.

Health bidrager med 4 VIP'er til udvalg for ansvarlig forskningspraksis.

Udvalget for Ansvarlig Forskningspraksis, som erstatter Praksisudvalget, er sammensat af VIP’ere fra alle fakulteter og er netop blevet udpeget af rektor Brian Bech Nielsen efter indstilling fra de akademiske råd. På Health er der udpeget fire medlemmer:

Sammen med de to uafhængige rådgivere; professor Ebba Nexø og professor Michael Væth (suppleant) er Health nu klar med personkredsen, som skal støtte op om ærlig forskningspraksis ved fakultetet.

Rådgiverne tager imod henvendelser fra forskere - eller andre med tilknytning til forskning – som har brug for uafhængig og fortrolig rådgivning om forskningspraksis i hverdagen. Eller hvis de har mistanke om uredelighed i forskningsmiljøet.

Det nye Udvalget for Ansvarlig Forskningspraksis kan på linje med det tidligere behandle sager om mulige brud på redelig forskningspraksis begået af forskere med relation til AU. I konkrete sager om mistanke om uredelighed skal Aarhus Universitet følge regelsættet til sikring af videnskabelig integritet og ansvarlig forskningspraksis, som blev vedtaget i foråret 2015. AU’s regelsæt bygger på det nationale Danish Code of Conduct for Research Integrity og lovgivningen på området.

Læs mere om ansvarlig forskningspraksis.

Lise Wogensen Bach
Prodekan for talentudvikling ved Health, Aarhus Universitet