Health-lektor hædres for tværfaglig forskning og uddannelse

Adam Hulman fra Institut for Folkesundhed har modtaget årets Research Education and Networking Award fra Danish Diabetes and Endocrine Academy (DDEA) for sit unikke tværfaglige arbejde i datavidenskab, diabetes og epidemiologi.

Adam Hulman fik overrakt prisen den 31. januar 2024 til DDEA’s årsmøde og modtog desuden en hædersgave på 25.000 kr. Foto: Steno Diabetes Center Aarhus.

Adam Hulman er lektor i epidemiologi, men har en baggrund inden for anvendt matematik. Han er født i Ungarn, arbejdede egentligt med finans i London, men skiftede spor i 2011, hvor valgte at dedikere sig til forskning. I 2015 kom han til Danmark i en postdoc-stilling og forsker nu i datavidenskab og maskinlæring til at forudsige et klinisk resultat - særligt inden for diabetes.

"Jeg brænder for at blive klogere på, hvordan datavidenskab kan hjælpe diabetesforskning og tror, at tværfaglig forskning vil bringe os tættere på vores mål om at skabe en forskel for patienten,” siger Adam Hulman.

DDEA’s Research Education and Networking Award gives for en enestående præstation, succes og engagement i diabetes og/eller klassisk endokrin forskningsuddannelse samt støtte og træning af yngre karriereforskere.

For et halvt år siden etablerede Adam Hulman sin forskningsgruppe, Hulman Lab, på Steno Diabetes Center Aarhus.

"Det motiverer mig at se teamet vokse, at udvikle menneskene i gruppen og at skabe et godt fællesskab. Vores mål er at bygge bro mellem datavidenskab og klinisk forskning og at integrere forskellige typer af data i klinisk beslutningstagning. Vi vil gerne udvikle apps og løsninger, der kan gøre en reel forskel i klinikken,” siger han.

Lektor og senior data scientist Adam Hulman
Aarhus Universitet, Institut for Folkesundhed og
Steno Diabetes Center Aarhus, Hulman Lab
Mail: adam.hulman@ph.au.dk