Health-lektor får pris for banebrydende hjerteforskning

Klinisk lektor og hjertelæge Evald Høj Christiansen fra Institut for Klinisk Medicin og Aarhus Universitetshospital forsker bl.a. i ballonudvidelse af hjertets kranspulsårer. Nu får han Dansk Cardiologisk Selskabs Forskerpris på 25.000 kr.

Dansk Cardiologisk Selskab overrakte prisen til Evald Høj Christiansen ved selskabets årsmøde i Nyborg.

Fredag den 12. maj 2023 modtog klinisk lektor og hjertelæge Evald Høj Christiansen Dansk Cardiologisk Selskabs (DCS) årlige forskningspris for sin bemærkelsesværdige forskningsindsats, specielt inden for behandlingen af iskæmisk hjertesygdom.

Ifølge Hjerteforeningen er Evald Høj Christiansen førende inden for behandling af kronisk lukkede kranspulsårer både i Danmark og internationalt, og han har haft stor indflydelse på den lægelige behandling af patienter med hjerte- og karsygdomme.

Evald Høj Christiansen har medvirket til 400 publikationer og tegner sig for en stor mængde citationer, ligesom han er og har været vejleder for en række ph.d.- og forskningsårsstuderende.

Omtalen her er baseret på pressemateriale fra Hjerteforeningen.

Klinisk lektor og hjertelæge Evald Høj Christiansen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og