Health får ny klinisk lærestolsprofessor i klinisk fysiologi og nuklearmedicin

Lars Christian Gormsen bliver klinisk lærestolsprofessor på Aarhus Universitets Institut for Klinisk Medicin og indtræder samtidig i ledelsen på Afdeling for Nuklearmedicin og PET på Aarhus Universitetshospital.

Som klinisk lærestolsprofessor vil Lars Christian Gormsen fortsat have ansvaret for den prægraduate undervisning inden for klinisk fysiologi og nuklearmedicin. Han tiltræder stillingen den 1. februar 2024. Foto: Privat.

Klinisk lærestolsprofessor Lars Christian Gormsen anvender molekylær billeddannelse, fx PET-skanninger, til at undersøge basal fysiologi ved metaboliske sygdomme som diabetes, livsstils-interventioner og træning. Desuden undersøger han, hvordan PET/CT-skanninger kan anvendes i diagnostikken af iskæmisk hjertesygdom og inflammatoriske sygdomme som muskelgigt og vaskulit.

”Min basale forskning bidrager til en bedre forståelse af, hvordan livsstils-interventioner som faste og specielle diæter påvirker hjertets ydeevne og hjernens omsætning af energi. Jeg er herudover særligt optaget af at afklare, hvordan PET-teknikken kan anvendes optimalt til at diagnosticere patienter med fx hjertesygdomme,” siger Lars Christian Gormsen og fortsætter:

”Med det kliniske lærestolsprofessorat får jeg mulighed for at præge og understøtte den forskningsmæssige udvikling i afdelingen. Og jeg håber, at særligt den tekniske side af molekylær billeddannelse kan blive løftet i de kommende år – ikke mindst nu hvor vi opretter en selvstændig forskningsleder-stilling inden for kvantitativ billeddannelse og AI."

Klinisk lærestolsprofessor, læge og ph.d. Lars Christian Gormsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og