Genetikforsker modtager stor bevilling fra Novo Nordisk Fonden

Ditte Demontis fra Institut for Biomedicin er professor i psykiatrisk genetik. Hun arbejder med at identificere genetikken bag børnepsykiatriske sygdomme og modtager nu en bevilling fra Novo Nordisk Fonden på 12 mio. kr.

Et nyt forskningsprojekt med professor Ditte Demontis i spidsen skal identificere de biologiske sygdomsmekanismer, der er fælles for personer med ADHD og overvægt. Foto: Privat.

ADHD påvirker omkring 5% af alle børn og er forbundet med en øget risiko for overvægt. Et nyt forskningsprojekt med professor Ditte Demontis i spidsen skal identificere de biologiske sygdomsmekanismer, der er fælles for personer med ADHD og overvægt. Det skal hjælpe med at generere viden om overvægt hos personer med ADHD, samt den del af overvægt, der primært drives af impulsiv adfærd i den generelle befolkning.

”At sammenligne genetiske data fra personer med ADHD og overvægt kan potentielt hjælpe os med at gribe ind tidligere og eksempelvis forebygge hjerte-kar-sygdomme for en væsentlig del af befolkningen,” siger Ditte Demontis og fortsætter:

”I min forskningsgruppe laver vi store genetiske studier for at identificere de underliggende biologiske årsager. Et studie, som det, vi vil lave om ADHD og overvægt, inkluderer data fra mange tusinde individer og kan hjælpe med at identificere fælles og sjældne genetiske risikovarianter”.

Halvdelen af bevillingen går til Ditte Demontis og hendes forskningsgruppe i Aarhus, mens den anden halvdel går til hendes samarbejdspartner Simon Rasmussen, som er professor på Københavns Universitet. I Aarhus skal pengene bruges til ansættelse af ph.d.-studerende og postdocs.

Professor Ditte Demontis
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin