Professor skal måle overførselshastigheden mellem nethinde og hjerne

Sarang Dalal er professor ved Institut for Klinisk Medicin og Center for Funktionel Integrativ Neurovidenskab (CFIN). Han modtager nu en ERC Proof of Concept-bevilling til sit OptiVision-projekt, der skal gøre det nemmere at diagnosticere neurodegeneration.

Når vi mennesker bruger vores syn, bliver store mængder information overført fra nethinden i øjet til fjerne områder af den visuelle cortex i hjernen. Hastigheden af den informationsoverførsel kan måske fungere som en diagnostisk måling af neurodegeneration, selv før visuelle symptomer bliver tydelige.

I sit nye forskningsprojekt forsøger Sarang Dalal at måle den højfrekvente overførselshastighed mellem nethinden og den visuelle cortex. Det gør han for at kunne diagnosticere og vurdere en given sygdomsudvikling hos de patienter, der kommer i neurologi- og øjenklinikker.

Det Europæiske Forskningsråd (ERC) annoncerede for nylig 66 nye Proof of Concept-bevillinger på hver 150.000 euro svarende til ca. 1,1 mio. kr. Finansieringen er en del af EU’s forsknings- og innovationsprogram, Horizon Europe.

Læs mere om ERC Proof of Concept-stipendierne eller professor Sarang Dalals forskning.

Professor Sarang S. Dalal
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og
Aarhus Universitetshospital, Center for Funktionel Integrativ Neurovidenskab (CFIN)
Mail: sarang@cfin.au.dk