Diabetesforsker får bevilling til forskning i hormonrelateret sygdom

Postdoc Mariavittoria d’Acierno fra Institut for Biomedicin er én af de i alt 16 bevillingsmodtagere, som Danish Diabetes and Endocrine Academy (DDEA) støtter med en samlet pulje på godt 10 mio. kr. Hun får 1,2 mio. kr. til sin forskning i hormonrelaterede sygdomme.

Mariavittoria d’Acierno forsker bl.a. i kalium og dets betydning for knogle- og skeletproblemer, hjerte-kar-sundhed og diabetes. Foto: Danish Diabetes and Endocrine Academy

Aktuel forskning peger på, at de vestlige kostvaner udgør en væsentlig faktor for forhøjet blodtryk. Mens højt salt-indtag er en vigtig udløsende faktor, viser forskning, at manglende kalium i kosten også spiller en stor rolle for forhøjet blodtryk.

Mange mennesker med forhøjet blodtryk har desuden knogle- og skeletproblemer som fx osteoporose. Det kunne derfor tyde på, at de mekanismer, der modulerer blodtrykket, også kan regulere knogle-mineralisering, og at et øget kaliumindtag i kosten kan være en billig og effektiv mekanisme til bl.a. at sænke blodtrykket.

Postdoc Mariavittoria d’Acierno undersøger i sit forskningsprojekt, hvilke konsekvenser øget kalium i kosten har for knogle- og hjerte-kar-sundhed samt for diabetes. Bevillingen på 1,2 mio. kr. fra DDEA finansierer hendes toårige postdoc-forløb.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra DDEA.

Postdoc og ph.d. Mariavittoria d’Acierno
Aarhus Universitet, Institut for Biomedicin