Brug energi med omtanke: Hold ud, hold i og hæng op!

Sidste år lykkedes det at gennemføre en markant besparelse på AU’s varme- og strømforbrug på tværs af hele universitetet. Nu kan du hjælpe med at huske dine kolleger på de gode energivaner med en række nye plakater til ophæng lokalt.

Energibesparelser på Health

www.au.dk/kilowhat kan du få overblik over energibesparelser på AU, se eksempler på effekten af forskellige indsatser og finde gode råd, til hvad du selv kan gøre i hverdagen.

Alle kan gøre en forskel ved at bruge energi med omtanke:

• Sluk lys, skærme og computere, hvor du kan
  • Tænk, før du printer
  • Brug køkkenapparater med omtanke
  • Tag trappen i stedet for elevatoren
  • Følg den grønne guide i laboratorier
  • Lad termostaten stå – som udgangspunkt har bygningsservice indstillet temperaturen for dig.

Overalt på Health gennemføres i denne tid en lang række energibesparende tiltag, der påvirker dagligdagen for fakultetets medarbejdere. Det gælder fx natlukning af udvalgte bygninger, slukning af udstyr i laboratorier og nedsat drift på visse ventilationsanlæg.

”Som en del af Aarhus Universitet har vi på fakultetet et ansvar for at bidrage til at skubbe udviklingen i den rigtige retning i forhold til at opnå universitetets mål på området, og hensynet til klimaet har aldrig været vigtigere. Samtidig har energibesparelserne fortsat stor betydning for AU’s samlede økonomi,” siger teknisk chef Conor Leerhøy.

Selv den mindste besparelse tæller med i det samlede klimaregnskab, og nu kan du huske dine kolleger på de gode vaner ved bl.a. at downloade print-selv-plakater til ophængning og grafikker til infoskærme via universitetets hjemmeside

Teknisk chef Conor Leerhøy
Aarhus Universitet, Administrationscenter Health – Health Bygningsservice