Amerikansk sundhedsmyndighed støtter Aarhus-Harvard samarbejde med 14 mio. kr.

Ph.d. og læge Mads Dam Lyhne fra Institut for Klinisk Medicin og Aarhus Universitetshospital skal sammen med en dansk-amerikansk forskergruppe undersøge, om iltbehandling kan sænke blodtrykket i lungerne hos patienter med akutte lungeblodpropper.

Forskergruppen i Aarhus består foruden Mads Dam Lyhne (på billedet) af Asger Andersen, der er klinisk lektor på Institut for Klinisk Medicin og hjertelæge på Aarhus Universitetshospital. Foto: Daniel Schultz Madsen

Forskere ved Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har i samarbejde med læger og forskere ved Harvard Medical School og Massachusetts General Hospital (MGH) i Boston søgt en større bevilling ved National Institute of Health (NIH) i USA, der har valgt at støtte ansøgningen med ca. 14 mio. kr.

”Projektet omhandler behandling med ilt ved akutte blodpropper i lungerne, hvor blodtrykket i lungerne kan stige i en grad, at det kan medføre akut hjertesvigt og død,” siger læge og ph.d. Mads Dam Lyhne.

Projektet bygger videre på Mads Dam Lyhnes ph.d.-forløb, hvor han i forsøg på grise viste, at ilt-behandling kan reducere blodtrykket i lungerne særdeles effektivt.

Nu skal den dansk-amerikanske forskergruppe undersøge effekten af behandlingen på patienter med akutte blodpropper i lungerne. Desuden skal forskerne foretage yderligere forsøg på grise for at undersøge mekanismerne bag ilts behandlingseffekter. Projektet forventes at tage 4 år.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Aarhus Universitetshospital.

Læge og ph.d. Mads Dam Lyhne
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og