Stærkt Advisory Board skal udfordre Health

”Vi skal til eksamen en gang om året, og det glæder vi os faktisk til, ” siger dekan Allan Flyvbjerg om etableringen af det nye Advisory Board, som også inkluderer en nobelpristager.

Etableringen af et Advisory Board er en nytilføjelse i universitetsvedtægten fra 2011. Det åbner mulighed for, at dekanerne kan samle et internationalt panel af rådgivere til hovedområderne, som vil kigge med nye øjne på områdets interne og eksterne strategier.

Alle fire kerneområder er repræsenteret

Institutlederne og prodekanerne på Health fik ønskelisten opfyldt med nedsættelsen af det nye Advisory Board. Kandidaterne til det rådgivende organ er udpeget, så de fire kerneområder ? forskning, talentudvikling, videnudveksling og uddannelse ? alle er stærkt repræsenteret i sammensætningen.

”Hvert enkelt medlem bringer unik og vigtig erfaring inden for disse områder med sig ind i rådet, og vi har tænkt os at bruge dem  særdeles aktivt, så universitetets viden kan bringes i optimalt samspil med samfundets behov,” siger Michael Hasenkam, prodekan for videnudveksling på Health.

Der er sammensat et hold med deltagelse fra erhvervslivet og fra uddannelsesinstitutioner, som tilsammen danner et stærkt udgangspunkt for den bedste faglige rådgivning til Healths ledelse inden for det sundhedsvidenskabelige område.

Udfordring og konstruktiv kritik ønskeligt

”Advisory Board skal udfordre os med kritiske, men konstruktive indspark til strategiplanerne. De skal følge op og efterprøve os på vores ambitioner og hovedområdets fremdrift,” fortæller Allan Flyvbjerg, dekan på Health.

Han fortsætter: ”Man kan vel sige, at vi skal op til eksamen over for Advisory Board en gang om året for at vise, at strategimålene bliver nået, og at vi får os målt op mod de rigtige internationale institutioner i vores benchmarking.”

Der er udpeget 16 eksterne medlemmer til rådgivningsgruppen, som mødes for første gang  i forbindelse med universitetets årsfest i september, men de har allerede været involveret i høringsfasen omkring hovedområdestrategien og aktivt leveret input til strategiarbejdet.

Ud over at udfordre Healths ledelse på strategiområdet forventes det, at boardet skal give input til især områderne omkring benchmarking og videnudveksling.

Medlemmerne af Advisory Board

De 16 medlemmer af Healths Advisory Board er udpeget for foreløbig tre år, men med mulighed for forlængelse i endnu en periode og repræsenterer tilsammen 10 lande:

• Seppo Meri,  professor og institutleder, Haartman Institute, University of Helsinki, Finland
  • Bjørn Stensager, professor, Faculty of Educational Research, Oslo University, Norge
  • Lise Kingo, koncerndirektør, Novo Nordisk A/S , Bagsværd, Danmark
  • Henk Schmidt, professor og dekan, Erasmus University, Rotterdam, Holland
  • Erik Fosse, professor og overlæge, Oslo University Hospital, Norge
  • Olle Larkö, professor og dekan, Sahlgrenska Akademin, University of Gothenburg, Sverige
  • Peter C. Agre, nobelpristager i kemi 2003, professor, Bloomberg School of Public Health, Baltimore, USA
  • Jose M. Martin-Moreno, direktør i WHO, professor, University Valencia, Spanien
  • Klaus Püschel, professor, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Tyskland
  • Michael A Curtis, professor og institutleder, Barts and the London School of Medicine, England