Forsker får internationalt legat til forskning i lungekræft

Læge og ph.d.-studerende Steffen Filskov Sørensen fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har fået tildelt en økonomisk håndsrækning til sin forskning i lungekræft.

Steffen Filskov Sørensen er den første dansker, som modtager legatet fra International Association for the Study of Lung Cancer.

Læge og ph.d.-studerende Steffen Filskov Sørensen fra Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital har netop modtaget legat fra International Association for the Study of Lung Cancer. Organisationen uddeler hvert år tre legater. Et til Asien, et til USA og et til Europa. Steffen Filskov Sørensen har som den første dansker modtaget det europæiske legat 2014-15 på 224.000 kr. til sin forskning i lungekræft.

”Legatet er international anerkendelse af mit ph.d.- projekts kliniske relevans, og giver det selvfølgelig samtidig et økonomisk rygstød. Legatet vil forhåbentlig styrke opmærksomheden omkring den omfattende forskning i lungekræft, som foregår på AU og AUH,” siger Steffen Filskov Sørensen.

Tidlig og præcis diagnostik

Steffen Filskov Sørensen forsker i at udvikle en metode til at måle specifikke lungekræft-mutationer i blodet hos lungekræftpatienter. Metoden vil medføre, at lægerne tidligere og mere præcist kan se, om f.eks. kemoterapi eller strålebehandling har virket. Det vil også være muligt tidligere og mere nøjagtigt at vurdere, om der er et tilbagefald efter operation for lungekræft.

”Måling af lungekræft-mutationer i blodet vil i fremtiden kunne udgøre et supplement til de scanningsundersøgelser og vævsbiopsier som anvendes i klinikken i dag. Metoden vil ikke være til gene for patienterne, da den blot baserer sig på analyser lavet på en almindelig blodprøve,” siger Steffen Filskov Sørensen.

Steffen Filskov Sørensen er uddannet cand. med. fra Aarhus Universitet i 2006. Han er i gang med speciallægeuddannelsen i onkologi ved Aarhus Universitetshospital, men har siden februar 2014 haft orlov til sit ph.d.-studie ved Aarhus Universitet. Her foregår undersøgelserne af tumor DNA mutationer i blodet i forskningsgruppen ledet af Boe Sørensen, Klinisk Biokemisk afdeling og Peter Meldgaard, Onkologisk Afdeling.

Læge (MD), Ph.d.-studerende Steffen Filskov Sørensen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og