For meget motion kan udsætte graviditet

Normalvægtige kvinder, der dyrker hård motion, tager længere tid om at blive gravide end medsøstre, der kun dyrker moderat motion, viser en ny stor dansk-amerikansk undersøgelse. For overvægtige kvinder med et BMI-tal over 25 øger al motion dog fertiliteten.

Fem timers løb, aerobic eller svømning om ugen. Mere skal der ikke til, før en normalvægtig kvinde risikerer, at aktivitetsniveauet påvirker hendes evne til at blive gravid:

”Det har overrasket os, at selv relativt få timers hård motion om ugen nedsætter fertiliteten. Der er ifølge undersøgelsen en klar negativ sammenhæng mellem, hvor lang tid normalvægtige kvinder bruger på hård fysisk aktivitet om ugen, og hvor hurtigt de bliver gravide. Jo flere motionstimer, jo længere tog det generelt at blive gravid”, udtaler seniorforsker ved Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital Ellen M. Mikkelsen. Hun står bag undersøgelsen i samarbejde med forskere ved Boston University.

Det er første gang, man har undersøgt sammenhængen mellem livsstil og fertilitet, allerede inden kvinderne bliver gravide. I alt 3628 danske kvinder, der forsøgte at blive, deltog i den såkaldte Snart-Gravid.dk-undersøgelse. De udfyldte et online spørgeskema om motionsvaner og andre livsstilsspørgsmål hver anden måned indtil opnået graviditet eller i op til et år.

Ifølge undersøgelsen er chancen for at blive gravid i en hvilken som helst måned 42% mindre for normalvægtige kvinder, der dyrkede hård motion i mere end fem timer om ugen, end for kvinder der ikke dyrkede hård motion.

Motion fremmer fertilitet for overvægtige

For kvinder med et Body Mass Index (BMI) på mere end 25 ser resultaterne dog mere positive ud, fortæller Ellen Mikkelsen:

”Vi ved fra andre undersøgelser, at kvinder med et BMI-tal over 25 generelt har nedsat fertilitet. Det ser dog ud til, at negative konsekvenser af overvægt opvejes af fysisk aktivitet, for kvinderne i denne gruppe blev hurtigere gravide, hvis de dyrkede motion, uanset om det var hård eller moderat motion, og uanset om det var få eller mange timer om ugen”.

Ved moderat fysisk aktivitet som gang, motionscykling, golf og havearbejde har også normalvægtige kvinder en lettere forbedret fertilitet.

Ny undersøgelse – nu med mænd

Forskerne er i øjeblikket i gang med en opfølgningsundersøgelse - SnartForældre.dk - hvor også den mandlige halvdel i par kan deltage. Formålet med opfølgningsundersøgelsen er, at undersøge, om livsstil kan påvirke ikke bare kvindernes, men også mændenes fertilitet.

Fakta om undersøgelsen

• 3628 danske kvinder mellem 18 og 40 år deltog.
  • Kvinderne fik tilsendt spørgeskema hver 2. måned i et år (eller indtil kvinden blev gravid).
  • Alle var i fast parforhold, og alle forsøgte at blive gravide.
  • Ingen af kvinderne var i fertilitetsbehandling.
  • Kvinderne blev blandt andet bedt om at angive, hvor mange timer om ugen de dyrkede motion og hvilken type.
  • Løb, cykling (hurtigt), aerobic, gymnastik eller svømning blev defineret som hård fysisk aktivitet.
  • Hurtig gang, motionscykling, golf og havearbejde blev defineret som moderat fysisk aktivitet.
  • Body Mass Index (BMI) = vægt / (højde x højde)
  • Undersøgelsen foregik via hjemmesiden www.snartgravid.dk.
  • Opfølgningsundersøgelsen foregår via hjemmesiden www.snartforældre.dk. Mænd og kvinder over 18 år kan stadig tilmelde sig denne undersøgelse.
  • Resultaterne er netop offentliggjort i det internationale tidsskrift Fertility and Sterility i originalartiklen “A prospective cohort study of physical activity and time to pregnancy”.

Seniorforsker Ellen M. Mikkelsen
Klinisk Epidemiologisk Afd., Aarhus Universitet, Aarhus Universitetshospital